پاک کردن انواع لکه از روی لباس

12/دی/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

 پاک کردن انواع لکه لباس

روش از بین بردن لکه روی لباس سفید

از بین بردن لکه روی لباس سفید

برای از بین بردن لکه روی لباس سفید باید چند مرحله‌ی ساده را به خاطر سپرده و انجام دهید:

بلافاصله بعد از ایجاد لکه، لباس را با آب گرم شست‌وشو دهید. بهتر است ابتدا آب گرم را از پشت لکه روی لباس بریزید تا لکه سست شود. سپس دو طرف لکه را زیر آب روی هم بکشید تا به راحتی از پارچه جدا شود.

  1. اگر بعد از انجام این کار و تلاش برای از بین بردن لکه روی لباس سفید هنوز اثر لکه باقی مانده بود، کمی جوش شیرین روی لکه بریزید و آن را با سرکه‌ی سفید خیس کنید. بعد از چند دقیقه با آب شست‌وشو دهید.
  2. اگر باز هم اثر لکه باقی مانده بود، کمی مایع سفید کننده را با آب رقیق کنید و روی لکه بریزید تا پاک شود. فراموش نکنید از این ترکیب نباید برای پارچه‌ای ظریف، مثل حریر، استفاده کرد. همچنین بهتر است روی لباس‌های سفید ساده (پارچه‌ی بدون طرح) استفاده شود.
  3. اگر قصد از بین بردن لکه زرد روی لباس سفید را دارید باید آن را در محلول رقیق شده‌ی آب و مایع سفید کننده قرار دهید و بعد از حدود یک ربع آن را با آب شست‌وشو دهید. اگر هم تمایلی به استفاده از مواد لکه بر شیمیایی ندارید، می‌توانید قسمت لکه شده را در آبلیمو یا سرکه‌ی سفید خیس کنید تا لکه از بین برود.

 از بین بردن لکه روغن روی لباس

از بین بردن لکه روغن روی لباس

لکه‌ی روغن از آن لکه‌های سمج و سرسخت است که معمولا از روی پارچه پاک نمی‌شود. لباسی هم که لکه‌ی روغن داشته باشد تقریبا غیر قابل استفاده است. تصور کنید در محل کارتان در حال خوردن ماکارونی هستید که یک تکه غذا روی پیراهن سفیدتان می‌افتد و لکه‌ای نارنجی روی آن باقی می‌ماند. اگر بلافاصله برای از بین بردن لکه روغن روی لباس اقدام نکنید دیگر نمی‌توانید از آن پیراهن استفاده کنید.

نکته‌ی مهم: هرگز لباسی که لکه‌ی روغن داشته است را پس از شست‌وشو در خشک‌کن قرار ندهید.

برای از بین بردن لکه روغن روی لباس، بلافاصله پس از ایجاد لکه، از روش زیر استفاده کنید:

  1. چربی را با یشت چاقو از روی لباس بردارید. سپس با یک دستمال پارچه‌ای سفید تمیز یا یک دستمال کاغذی سفید بدون طرح، به آرامی روی لکه بکشید تا روغنی که جذب پارچه شده است از آن خارج شود. دقت کنید که دستمال مورد استفاده باید ساده باشد و طرح‌های رنگی نداشته باشد چون ممکن است رنگ از دستمال به لباس منتقل شود.
  2. روی لکه را با مایع ظرفشویی بپوشانید و کمی روی لکه بکشید تا وارد تار و پود پارچه شود. سپس اجازه دهید ۱۰ دقیقه در همین حالت باقی بماند.
  3. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، محل لکه را زیر آب گرم شست‌وشو دهید.
  4. بهتر است بعد از پاک کردن لکه، لباس را در ماشین لباسشویی بشویید.

اگر می‌خواهید لکه‌ی روغن قدیمی را پاک کنید از این روش استفاده کنید:

  1. لکه‌ی روغن روی لباس را با مایع ظرفشویی بپوشانید.
  2. لباس را حدود ۳۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید. می‌توانید کمی مایع لباسشویی یا لکه بر هم در آب حل کنید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
  3. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه لباس را به ماشین لباسشویی منتقل کنید و با بالاترین دمای آب آن را بشویید.

 پاک کردن لکه قهوه روی لباس

پاک کردن لکه قهوه و چای از روی لباس و پارچه

برای پاک کردن لکه قهوه روی لباس می‌توانید از دو ماده‌ی مختلف استفاده کنید. اگر اهل استفاده از مواد طبیعی هستید سرکه همان چیزی است که لازم دارید. اگر هم مشکلی با استفاده از لکه برهای شیمیایی ندارید، می‌توانید از یک مایع لکه بر مناسب استفاده کنید.

پاک کردن لکه قهوه با سرکه

یک لیتر آب ولم را به نصف قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سفید مخلوط کنید. لباس را به مدت ۱۵ دقیقه در آن خیس کنید و سپس با آب بشویید. لباس را در فضا باز آویزان کنید تا با جریان هوا تازه خشک شود. اگر بعد از خشک شدن هنوز اثر لکه باقی ماند بود باید به سراغ استفاده از مایع سفید کننده بروید.

پاک کردن لکه قهوه با سفید کننده

ابتدا برچسب لباس را بررسی کنید تا مطمئن شود استفاده از سفید کننده به بافت آن آسیبی نمی‌رساند. اگر امکان استفاده داشتید، یک‌چهارم فنجان سفید کننده را با ۴.۵ لیتر آب مخلوط کنید و لباس را ۵ دقیقه در آن خیس کنید. سپس لباس را در ماشین لباسشویی گذاشته و به روش معمول بشویید.

 پاک کردن لکه چای روی لباس

بهترین روش پاک کردن لکه چای از روی لباس

اولین و مهم‌ترین اقدامی که باید برای پاک کردن لکه‌ی چای از روی لباس انجام دهیم این است که بلافاصله آن را زیر آب سرد بگیریم. فراموش نکنید که آب سرد را باید از پشت لکه بریزید تا رنگ چای از لباس جداشود. با این کار مقدار زیادی از لکه از بین می‌رود. اما اگر با آب سرد پاک نشد یا لکه قدیمی بود باید به روش زیر عمل کنید:

  • از قسمت پشت، لکه روی آن آب سرد بریزید.
  • کمی مایع لباسشویی یا ظرفشویی روی لکه بمالید و اجازه دهید ۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند. اگر لکه قدیمی است این زمان باید به ۳۰ دقیقه افزایش پیدا کند.
  • لباس را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید. معمولا لکه‌های تازه در همین مرحله کامل از بین می‌روند.
  • اگر لکه قدیمی است، لباس را بعد از ۱۵ دقیقه از آب گرم خارج کرده و روی قسمت لکه شده را کاملا با یک لایه جوش شیرین بپوشانید.
  • اجازه دهید لباس شب تا صبح در همان حالت باقی بماند.
  • بعد از گذشت یک شب جوش شیرین را از روی لباس بتراشید و لباس را کامل بشویید.
  • اگر باز هم لکه باقی مانده بود لباس را در محلول آب و مایع لکه بر خیس کنید. بعد از حدود نیم ساعت آن را با آب تازه بشویید.

لکه‌های قدیمی که با انجام تمام این مراحل پاک نمی‌شوند معمولا سرسخت‌تر از این حرف‌ها هستند. اگر همه‌ی این مراحل را انجام دادید اما لکه باقیمانده بود مایع سفیدکننده را مستقیم روی آن اسپری کنید و منتظر شوید تا لکه از بین برود. سپس لباس را با آب سرد و تازه بشویید.

از بین بردن لکه شکلاتلکه شکلات روی لباس

1. شکلات اضافی را از لباس پاک کنید.

2. قبل از پاک سازی لکه مایع یا پودر را مستقیما روی لکه بریزید از یک مسواک نرم استفاده کنید تا مواد شوینده را روی پارچه بکشید و یا به آرامی پارچه را با هم بمالید. بگذارید پنج تا ده دقیقه بماند

3. بدون پاک کردن مواد شوینده، در چرخه معمول روی گرم ترین درجه حرارت شستشو دهید.

 

از بین بردن لکه روی بارانی

پاک کردن لکه های مختلف و آب باران و برف از روی بارانی

از بین بردن لکه لباس بارانی، حنی از بین بردن لکه روغن روی لباس بارانی کار سختی نیست فقط باید طبق این دستورالعمل ساده به جنگ لکه‌ها بروید:

  1. ابتدا برچسب بارانی را بخوانید تا مطمئن شود مواد شوینده و سفید کننده به آن آسیب نمی‌زند.
  2. یک پارچه‌ی میکروفایبر را مرطوب کنید و با کمک آن، مقداری مایع لباسشویی یا ظرفشویی را روی لکه بمالید.
  3. اجازه دهید لباس ۱۰ دقیقه در همان حالت باقی بماند.
  4. با یک پارچه‌ی میکروفایبر تمیز و مرطوب روی لکه بکشید تا مایع تمیزکننده و لکه پاک شود.
  5. بارانی را طبق روش معمول در ماشین لباسشویی بشویید و در جریان هوای تازه قرار دهید تا خشک شود.

    از بین بردن لکه آب میوه

    1. لباس را در آب سرد بشویید

    2. پودر را مستقیما بر روی لکه آب میوه بریزید. دقت کنید که کاملا آن را بپوشانید و بگذارید 20 دقیقه بماند.

    3. بدون پاک کردن مواد شوینده، در چرخه معمول روی گرم ترین درجه حرارت شستشو دهید.

    از بین بردن لکه آدامسلکه آدامس

    1. تست برای ثبات رنگ . سرکه داغ را روی قسمتی از لباس که دیده نمی شود با یک پنبه بمالید و بگذارید قبل از استفاده از یک حوله کاغذی یک تا سه دقیقه بماند. اگر هیچ رنگی به حوله پس نداد، لباس رنگ ثابت است و می توانید به کار خود ادامه دهید.

    2. لباس را یک تا سه دقیقه در سرکه داغ خیس کنید.

    3. به آرامی آدامس را بکنید و گام 1 را تا زمانی که آدامس به طور کامل از بین رود تکرار کنید.

    4. در چرخه معمول با گرم ترین دما شستشو دهید.

     از بین بردن لکه جوهرلکه جوهر روی لباس

    رایج ترین پاک کننده ممکن اسپری مو است یک دستمال کاغذی در در زیر لکه قرار دهید و تا زمان محو جوهر اسپری کنید. بگذارید چند ثانیه خیس بماند و سپس لکه جوهر را با یک دستمال تمیز دیگر پاک کنید. این فرآیند را تا زمان پاک شدن و شستشوی مواد شوینده آنزیم دار تکرار کنید.

     

 از بین بردن لکه روی کاپشن

تمیز کردن و پاک کردن لکه های روی کاپشن

جنس رویه‌ی کاپشن به شکلی است که نمی‌توان به راحتی برای پاک کردن لکه‌ها از روی آن از مایع سفیدکننده استفاده کرد. وینیل به راحتی با مواد شیمیایی آسیب می‌بیند و وقتی هم که آسیب دید، دیگر کاپشن قابل استفاده نیست. پس برای از بین بردن لکه روی کاپشن باید با دقت اقدام کنید. قبل از هر اقدامی هم طبق معمول، برچسب راهنمای لباس را بخوانید تا مطمئن شوید از چه لکه بری می‌توانید استفاده کنید.

  1. ابتدا حدود ۲ میلی‌لیتر مایع تمیز کننده لباس رقیق شده با آب روی لکه بریزید و به آرامی روی آن ماساژ دهید.
  2. اجازه دهید لباس ۱۰ دقیقه به همان حالت باقی بماند.
  3. پس از گذشت ۱۰ دقیقه کاپشن را طبق معمول بشویید و آبکشی کنید.

از بین بردن لکه لباس بافتنی

از بین بردن لکه روغن روی لباس

لباس‌های بافتنی کمی حساس هستند. همان‌طور که برای خشک کردنشان باید دقت کنیم که لباس کش نیاید، باید برای پاک کردن انواع لکه مثلا از بین بردن لکه روغن روی لباس بافتنی هم با دقت و حساسیت عمل کنیم تا لباس آسیب نبیند. اولین کاری که برای پاک کردن لکه باید انجام بدهیم تشخیص نوع لکه است. ماده‌ای که باعث ایجاد لکه شده است می‌تواند مشخص کند که از چه نوع تمیز کننده‌ای استفاده کنیم. سپس طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

برای پاک کردن لکه از روی لباس بافتنی هرگز لباس را چنگ نزنید یا روی هم نکشید.
  1. ابتدا با پشت چاقو تا جایی که می‌توانید ماده‌ای که باعث ایجاد لکه شده است را از روی لباس جدا کنید. سپس با یک حوله‌ی تمیز یا دستمال کاغذی تمیز روی لکه فشار وارد کنید تا باقی‌مانده‌ی مواد لکه‌زا از لباس جدا شود. حتما زیر لکه هم یک حوله‌ی تمیز قرار دهید تا لکه به قسمت‌های دیگر لباس منتقل نشود.
  2. سرکه‌ی سفید و مایع شوینده‌ی مناسب پشم را با نسبت ۵۰-۵۰ با هم مخلوط کنید. یک ظرف را با آب خنک پر کنید و محلول تهیه شده را در آن حل کنید. سپس لباس را در آن خیس کنید.
  3. همان‌طور که لباس در آب است، با یک پارچه‌ی تمیز از قسمت پشت لکه ضربه بزنید تا لکه از لباس بافتنی جدا شود. اگر از روی لکه ضربه بزنید به راحتی دیگر قسمت‌های لباس هم لکه می‌شود.
  4. وقتی لکه کاملا پاک شد لباس را به روش معمول بشویید و در جریان هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

 

ترفند پاک کردن لکه پودر و لوازم آرایشی از روی لباس

انواع لوازم آرایشی پودری و کرمی

انواع لوازم آرایشی پودری و کرمی

پاک کردن پودر آرایشی، بسیار راحت‌تر از کرم‌های مایع است. برای پاک کردن لکه لوازم آرایشی پودری از روی لباس یا هر بافت پارچه‌ای دیگر، این مراحل را به‌ترتیب انجام دهید:

  • پودرهای آرایشی را با کمک فوت‌کردن و یا در صورت زیاد بودن با کمک باد سشوار از روی لباس بردارید. هیچ‌گاه با دست پودر را پخش نکنید. حرکات دست باعث نفوذ رنگ و پودر به بافت پارچه می‌شود؛
  • پس از پخش کردن تمام پودر در هوا، لکه باقی‌مانده را به کمک چند قطره مایع ظرف‌شویی تمیز کنید؛
  • از یک اسفنج یا پارچه تمیز، برای تمیز کردن لکه استفاده کنید. توجه کنید که نباید لکه را با شدت و فشار ماساژ دهید. این کار می‌تواند باعث پخش‌شدن لکه روی لباس شود. لکه را آب‌کشی کرده و در صورت نیاز، دوباره این مراحل را تکرار کنید؛
  • از یک حوله خشک برای کم‌کردن میزان رطوبت پارچه و محل لکه استفاده کنید. در صورت پاک‌شدن کامل، لباس را بر طبق روش شست‌وشوی معمول آن، بشورید.

این روش‌ها برای پاک کردن لکه لوازم آرایشی انواع پودرها، رژگونه‌های پودری و سایه‌ها کاربرد دارد. البته فراموش نکنید که ابزار و براش‌های مورد استفاده برای انواع لوازم آرایشی پودری نیز به شست‌وشوی منظم و روتین نیاز دارند. 

روش پاک کردن رژلب از روی لباس

لکه رژلب قرمز بر یقه پیراهن سفید

لکه رژلب قرمز بر یقه پیراهن سفید

لکه رژلب روی یقه پیراهن مردانه و یا مانتوی موردعلاقه‌تان، به‌شدت ناخوشایند خواهد بود. به همین دلیل باید روش اصولی پاک کردن رژلب از روی لباس را فرا بگیرید. در ادامه، به بررسی چند روش برای پاک کردن لکه لوازم آرایشی و انواع رژها می‌پردازیم:

  • مایع ظرف‍شویی: چند قطره مایع روی لکه بریزید. لباس را پشت‌ورو کرده و با کمک یک پارچه تمیز، لکه را به‌آهستگی و با ضربات نرم تمیز کنید. هیچ‌گاه لبه‌های لباس را روی هم نمالید. این کار باعث پخش شدن رنگ رژ خواهد شد؛
  • اسپری مو: اسپری موی حاوی الکل را روی لباس اسپری کرده و با کمک یک دستمال یا پارچه خشک، لکه را تمیز کنید. اگر اسپری موی مورد استفاده بدون الکل باشد، قادر به حل کردن ساختار رژ نبوده و لکه را از بین نمی‌برد؛
  • الکل ضدعفونی کننده: مقداری الکل یا مایع ضدعفونی کننده دست را روی دستمال تمیز و خشک بریزید. با کمک آن، لکه را از روی لباس تمیز کنید؛
  • استون: استون را روی یک دستمال خشک بریزید. لکه را با کمک آن مرطوب کنید. سپس با استفاده از یک مسواک نرم، لکه را به‌آهستگی تمیز کنید. مراقب باشید که لکه روی لباس پخش نشود. برخی لباس‌های پشمی نسبت به استون واکنش نشان می‌دهند. حتما این موضوع را بررسی کرده و با توجه به بافت پارچه از یک روش مناسب استفاده کنید؛
  • لیمو و جوش شیرین: میزان مساوی از آب لیمو ترش و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. خمیر به‌دست آمده را روی لکه بگذارید. اجازه دهید نیم‌ ساعت روی لباس بماند. پس از نیم ساعت، لکه را بررسی نمایید. در صورت به جا ماندن لکه، از یک مسواک استفاده کنید. با کمک مسواک، لکه را از روی لباس تمیز کرده و لباس را به حالت سابق بازگردانید.
  • مرور کلی

از بین بردن لکه روغن روی لباس

پاک کردن لکه لباس، از پاک کردن لکه روغن روی لباس گرفته تا از بین بردن لکه روی لباس رنگی و از بین بردن لکه روی لباس سفید، کاری است که نیاز به مهارت و اطلاعات کافی درباره‌ی انواع پارچه‌ها و شوینده‌ها نیاز دارد. در این مطلب روش‌های کلیدی برای پاک کردن انواع لکه از لباس را آموزش دادیم. تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که لباس لکه شده را پس از شست‌وشو و پاک کردن لکه به هیچ وجه در خشک‌کن قرار ندهید. برای خشک کردن لباس باید آن را در جریان هوای آزاد و ترجیحا دور از نور خورشید قرار دهید تا به آرامی خشک شود.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها